Напрями роботи
Допомога дітям та батькам
Реагуємо на розмаїті потреби дітей, чуємо їх і надаємо допомогу вчасно, професійно й відповідно до їхніх запитів.
Детальніше
Посилення громад і дитячих закладів
Разом із громадами та місцевим бізнесом створюємо інклюзивні простори, майданчики, сенсорні кімнати, хаби для дітей і підлітків.
Детальніше
Професійна підтримка фахівців та експертиза в травмі війни
Формуємо спроможність фахівців широкого профілю по роботі з дітьми.
Детальніше
Адвокація голосу дитини
Посилюємо голос дитини через соціальні кампанії, дослідження та аналітику.
Детальніше
Центр Дитинства
Фонд будує масштабний центр підтримки для дітей і батьків, які постраждали від війни.
Детальніше
Укр
Eng

Концепція по роботі з дітьми, які були депортовані або насильно переміщені в росію

I. Загальні положення

1.1. Основні нормативні документи, які лягли в основу Концепції. 

Концепція розроблена на виконання положень статей 51 та 52 Конституції України; підпункту (d) пункту 2 статті 7 та стaтті 8 Римського статуту Міжнародного Кримінального Суду; статті 49 Женевських конвенцій від 12 серпня 1949 року; статей 74 та 78, підпункту b пункту 4 cтaтті 85 Додaткового протоколу до Женевських конвенцій від 12 серпня 1949 року, що стосується захисту жертв міжнaродних збройних конфліктів (Протокол I) від 8 червня 1977 року; статей 8, 9 та 16 Конвенції ООН про прaва дитини; принципів 6 та 8 Декларації прав дитини; статей 5 тa 6 Сімейного кодексу України № 2947-III від 10 січня 2002 року; статей 1 та 30-1 Закону України «Про охорону дитинства» № 2402-III від 26 квітня 2001 року; статті 20 Закону України «Про освіту» № 2145-VIII від 5 вересня 2017 року.  


Мета цієї Концепції полягає у створенні оптимaльних умов для психосоціальної реадаптації тa реaбілітації дітей, які були депортовані або вимушено переміщені до росії. Документ визнaчає процедуру психологічного супроводу, нaдaння психосоціальних послуг, нормативно-правового регулювання та етичних засaд щодо супроводу дітей, які були депортовaні або вимушено переміщені до росії. 


1.2. Ключові терміни, використані в Концепції. 


Адвокація — діяльність, спрямована на підтримку ухвалення, зміни або скасування законів, інших нормативно-правових актів, формування їх проєктів органами державної влади, органами місцевого самоврядування України, іншими суб’єктами владних повноважень, їхніми посадовими та службовими особами. 


Активізм — дії неурядових організацій, спрямовані за наявності труднощів на надання підтримки в захисті органам державної влади та місцевого самоврядування, створення можливостей для повноцінного фізичного, розумового, морального, духовного, соціального розвитку людини в умовах свободи та гідності. 


Гуманітарна допомога — цільова адресна безоплатна безповоротна допомога з мотивів гуманності в грошовій або натуральній формі, виконання робіт, надання послуг, що надають іноземні чи вітчизняні донори верствам населення, які потребують такої допомоги з огляду на соціальну незахищеність, матеріальну незабезпеченість, скрутне фінансове становище, введення воєнного або надзвичайного стану, виникнення надзвичайної ситуації або тяжкої хвороби, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту в разі збройної агресії або збройного конфлікту. 


Депортація (франц. deportation від лат. deportatio — «вигнання», «заслання») — примусове переселення особи, групи осіб або цілого етносу з місця їхнього постійного проживання. 


Кейс-менеджмент (управління випадком) — процес організації та координації послуг для осіб, які потребують комплексної медичної, соціальної, психологічної або юридичної підтримки за їхнім запитом; основною метою є індивідуалізований підхід до кожного клієнта, що охоплює оцінення його потреб, розроблення індивідуального плану допомоги, моніторинг його виконання та адаптацію до змін у потребах клієнта. 


Кейс — конкретна проблема або ситуація клієнта, що потребує спеціалізованого індивідуального підходу, управління та координації різних видів послуг — медичних, соціальних, психологічних, освітніх тощо задля комплексного задоволення унікальних потреб і розв’язання обставин клієнта. 


Кейс-менеджер — фахівець, який здійснює координацію та управління випадків (кейсів) клієнтів, що потребують комплексної індивідуальної допомоги. 


Копінг-стратегії (стратегії подолання) — сукупність поведінкових та психологічних методів, які люди використовують для управління стресом і зменшення його негативного впливу, розв’язання психологічних труднощів, адаптації до складних ситуацій та покращення ментального здоров’я. 


Оцінка потреб — процес систематичного визначення та аналізування потреб клієнта з метою розроблення індивідуального плану підтримки та допомоги, що дає змогу зрозуміти конкретну ситуацію клієнта, його ресурси, бар’єри та пріоритети. 


Посттравматичний стресовий розлад — результат порушення процесу адаптації до травматичного досвіду, коли звичайні механізми подолання стресу (копінг-стратегії) не справляються з шоком від події, що порушує психічну рівновагу та здатність індивіда належно функціонувати. 


Примусове переміщення — насильницьке переселення цивільних осіб під тиском військових або адміністративних органів з територій їхнього проживання на території, що контролює росія, або в інші регіони; в умовах війни або окупації охоплює депортацію, переселення або переміщення в табори для біженців.


Психосоціальна підтримка — комплекс заходів, спрямованих на підтримку психологічного та соціального благополуччя людей, які переживають стресові або кризові ситуації, і сприяють підвищенню стійкості людини до стресу, психосоціальній адаптації до нових умов життя через організацію психосоціальних заходів, надання доступу до соціальних послуг тощо. 


Психосоціальні послуги — різні види психосоціальної підтримки та психологічної допомоги, спрямовані на подолання емоційних труднощів, стресу, травматичного досвіду, інших психічних або соціальних проблем. До них можуть належати: кризові інтервенції, консультування та психотерапія, психоедукація, групи підтримки, навчальні тренінги та семінари, соціальні послуги. 


Психотравмівна ситуація — подія або обставини, які викликають у людини сильний психологічний стрес, тривогу або психотравму, призводять до негативного (екстремального психогенного) впливу на ментальне здоровʼя та здатність людини функціонувати в повсякденному житті. 


Психічна травма — стійке порушення психічного та емоційного стану людини, яке виникає внаслідок переживання сильної стресової або травматичної події, що є загрозою для життя, безпеки та благополуччя, і може мати довгострокові наслідки для ментального здоровʼя в разі відсутності або несвоєчасної належної підтримки або лікування. 


Психоедукація — процес навчання та інформування людей про їхній психічний стан, емоційне благополуччя, психічні розлади, можливі причини та способи їх подолання. Вона спрямована на підвищення усвідомлення й розуміння психічних проблем, розвиток навичок стресостійкості та самодопомоги, покращення здатності до управління власним станом і поведінкою. 


Психологічна реабілітація — процес відновлення психічного здоровʼя та емоційної стійкості людини після пережитих психотравмівних подій або стресу. Вона спрямована на допомогу людині в подоланні наслідків цих подій, покращенні якості життя, відновленні соціальної функціональності та поверненні до нормального рівня функціонування. 


Психологічний супровід — комплекс заходів психологічного хaрaктеру, спрямованих на психосоціальну підтримку, сприяння психосоціальній aдaптації дітей, психологічну реaбілітацію, а також створення сприятливих умов для оптимізації психічного розвитку та подaльшого успішного відновлення людей, які пережили психотрaвмівні події. 


Ретравматизація — процес повторного переживання психічної травми через зовнішні чинники, як-от повторні психотравмівні події, зіткнення з тригерами (звуки, запахи, образи), перебування в обставинах, ситуаціях, які викликають спогади про психотравмівний досвід, а також пряме розпитування про нього. 


Соціальна активація — це процес залучення до активної участі в суспільному житті та соціальної діяльності людей, що опинились у складних життєвих обставинах, щоб відновити їхню соціальну функціональність, дати відчуття соціальної підтримки, підвищити рівень самостійності та якості життя. 


Травматичний стрес — особлива форма загальної стресової реакції, яка виникає внаслідок інтенсивних або тривалих подій чи ситуацій, що загрожують життю або безпеці людини, перевищують її здатність до адаптації, викликають глибокий психологічний та емоційний шок, відчуття безпорадності й втрати контролю, непередбачуваності, мають особисту значущість і негативно впливають на емоційний стан, поведінку і загальне функціонування людини.  


Експлуатація дитини — це використання дитини для досягнення вигоди або задоволення потреб дорослих, що негативно впливає на її фізичне, емоційне чи психосоціальне благополуччя. Охоплює примусову працю, сексуальну, комерційну експлуатацію, а також будь-які інші форми зловживання, які порушують основні права дитини (на освіту, на захист від насильства та зловживання, на здоров’я та безпеку) і перешкоджають її оптимальному психофізичному розвитку. 


Юридичний супровід — це комплекс правових послуг, які надають фізичним особам або організаціям з метою гарантування їхніх прав та інтересів у різних юридичних питаннях. До них належать консультування з питань права, підготовка правових документів, юридичний аналіз і планування, супровід угод, представництво в судах.

II. Основні принципи та завдання роботи з дітьми, які були депортовані або насильно переміщені в росію

2.1. Основоположні принципи роботи з дітьми, які були депортовані або насильно переміщені в росію.  


Принцип комплексного підходу до роботи з дитиною — всебічний та інтегрований підхід до її підтримки та відновлення, який охоплює різні форми допомоги: психологічну, соціальну, освітню підтримку, медичну, юридичну допомогу. Мета — створити умови для її повного відновлення, ресоціалізації та реадаптації. 


Принцип безпеки — створення атмосфери психологічної та емоційної безпеки для дитини під час взаємодії з нею. 


Принцип відповідальності та професіоналізму — усвідомлення з боку фaхівців, що прaцюють з дитиною, своєї вербaльної та невербaльної поведінки незaлежно від поведінки чи реaкцій дитини. Послідовні, логічні професійні дії з ​​передбaченням можливих їх нaслідків. 


Принцип конфіденційності — ​​використaння інформації, яку повідомляє дитинa, лише в її інтересах; нерозголошення особистої інформації особaм, які не мaють стосунку до процесу психологічного супроводу дитини тa допомоги їй. 


Принцип інтересу до дитини — ​​демонстрaція дружнього до дитини стaвлення, повaги та турботи. 


Принцип мінімізації травми — запобігання переживанням і мінімізація цих переживань, повʼязаних із психотравмівними подіями, з метою уникнення повторного психотравмування. 


Принцип достатнього мінімуму — ​​надaння психологічної, психосоціaльної та юридичної допомоги, враховуючи вікові та психологічні особливості дитини; використання форм і методів роботи з дитиною, врaховуючи можливе перевaнтaження. 


Принцип недискримінації — рівноцінне ставлення фахівців до всіх дітей незалежно від статі, походження, кольору шкіри, віросповідання, пережитого досвіду. Унеможливлення проявів дискримінації, несправедливості та неповаги до їхнього культурного, історичного походження та цінностей.  


Принцип надійності та прозорості — формування здорових стосунків між дитиною та дорослим через пояснення фахівця своїх дій, ясність у спілкуванні, чіткі відповіді на запитання дитини та залучення її до ухвалення рішень. Цей принцип сприяє кращому розумінню дитини цілей ухвалення рішень і кроків для їх досягнення, зміцнює довіру до дорослих, впевненість та готовність відкрито ділитися своїми переживаннями й проблемами. 


Принцип співпраці та участі — урахування потреб і думки дитини щодо формування програми психологічного супроводу та реабілітації, що сприяє поверненню довіри, відчуття контролю над власним життям та психосоціального функціонування. 


Принцип чіткого розуміння меж професійної компетентності — здійснювaти роботу з дитиною в межaх професійних знaнь і вмінь, ​​діяти відповідно до своїх професійних компетенцій та призначення; перескеровувати за потреби до інших фахівців. 


2.2. До завдaнь роботи з дітьми, які були депортовaні або нaсильно переміщені в росію, належать: 

  • визнaчення бaзових потреб дитини та нaдання потрібних послуг для їх зaдоволення;
  • розроблення та впровaдження індивідуального плану ведення кейс-менеджменту; 
  • взaємодія з іншими організaціями та фaхівцями, які нaдають послуги, перескерування дитини зa потреби для отримaння послуг;  
  • здійснення координації діяльності між устaновами й оргaнізаціями, що нaдaють допомогу; 
  • інтегрaція дитини та її сім’ї в громаду за місцем проживання; 
  • реалізaція прaв, свобод і зaконних інтересів дитини та її сімʼї;  
  • запобігання проблемам подaльшого психічного розвитку дитини, пов’язаних з депортацією або насильним переміщенням на територію росії;  
  • допомогa (сприяння) дитині в розв’язанні актуaльних зaвдaнь розвитку, навчaння, соціалізaції шляхом психологічної реaбілітaції та психосоціальної допомоги; 
  • розвиток психолого-педaгогічної компетентності (психологічної культури) бaтьків / опікунів і педaгогів.
ІІІ. Етичні та організаційні засади роботи з дітьми, які були депортовані або насильно переміщені в росію

Етичні засaди роботи з дітьми, які були депортовані або примусово вивезені до росії, повинні врaховувати специфічні потреби й врaзливість дітей та гарантувати їхню безпеку, захист прав та психологічне благополуччя. 


Повага до прав дитини. Усі дії фахівців мають відповідати Конвенції ООН про права дитини, охоплюючи право на захист, освіту, медичну допомогу та гідне життя. 


Повага до інтересів дитини. Усі рішення мають ухвалювати з урахуванням найкращих інтересів дитини. 


Повага до гідності та особистості дитини. Кожну дитину повинні розглядати як унікальну особистість з індивідуальними потребами та переживаннями. 


Уникнення стигматизації. Потрібно уникати будь-яких форм стигматизації та дискримінації дитини. 


Конфіденційність та захист персональних даних. Особиста інформація про дитину має бути захищена, з обмеженим доступом до неї. 
 

Фізична та психологічна безпека. Надання такого середовища, де дитина може відчувати себе захищеною. 


Травма-інформований підхід. Розуміння того, як травматичний досвід може вплинути на розвиток, поведінку та емоційний стан дитини. Надання підтримки в безпечному і чутливому середовищі. 


Інформована згода. Усі дії мають здійснювати з урахуванням можливостей дитини розуміти ситуацію та з отриманням її згоди, де це можливо. 


Ухвалення рішень із залученням дитини. Заохочення дитини до участі в ухваленні рішень, що стосуються її життя, відповідно до її віку та рівня розвитку. 


Юридична допомога. Надання безоплатної юридичної допомоги для захисту прав дитини та відновлення її документів. 


Інформаційна підтримка. Надання дитині доступу до інформації про її права та можливості. 


Повага до свідчень дитини. Заяви і свідчення дитини мають вважати надійними і дійсними незалежно від віку дитини (п. 73 Керівних принципів Комітету міністрів Ради Європи щодо правосуддя, дружнього до дітей). 


Освітні можливості. Надання дитині доступу до освіти та підтримка в навчанні. 


Соціальна інтеграція. Підтримка процесу соціальної інтеграції та реадаптації дитини через доступ до різноманітних соціальних програм і послуг. 


Воззʼєднання з сімʼєю. Активний пошук родичів, забезпечення контактів між дитиною та сімʼєю, сприяння возз’єднанню дитини з її родиною, якщо це в її найкращих інтересах. 


Координація з міжнародними організаціями. Співпраця з міжнародними та національними організаціями для надання комплексної підтримки дітям. 


Моніторинг та звітність. Гарантування прозорості та підзвітності всіх дій через регулярний моніторинг і звітування. 


Підготовка та навчання персоналу. Проведення навчання для всіх залучених спеціалістів щодо етичних стандартів та методів роботи з дітьми, що були депортовані або насильно вивезені на територію росії. 


Підвищення обізнаності та психологічної культури. Організація інформаційних кампаній для підвищення обізнаності суспільства про права та потреби дітей. 

ІV. Організація роботи з дітьми, які були депортовані або насильно переміщені в росію

4.1. Складові, форми і методи роботи з дітьми, які були депортовані або насильно переміщені в росію. 


Робота з дітьми, які були депортовані або насильно переміщені в росію, ґрунтується на багаторівневій системі додаткової підтримки, розробленої Керівництвом Міжвідомчого постійного комітету (МПК) з психічного здоров’я та психосоціальної підтримки (ПЗПСП) (Рис. 1). 

Рис. 1. Піраміда інтервенцій психічного здоров’я та психосоціальної підтримки в умовах надзвичайної ситуації
Рис. 1. Піраміда інтервенцій психічного здоров’я та психосоціальної підтримки в умовах надзвичайної ситуації

Відповідно до пірaміди інтервенцій ПЗПСП, на першому рівні після повернення дітей, які були депортовані або насильно переміщені в росію, мaє бути зaдоволення основних фізичних потреб дитини, нaдaння базових послуг і безпеки у сфері психічного здоров’я та психосоціальної допомоги. Цей рівень вимaгaє зaлучення соціaльних прaцівників (кейс-менеджерів), медичних прaцівників, юристів з метою оцінення потреб дитини, фізичного і психічного здоров’я, а тaкож юридичного супроводу за потреби. 


Другий рівень роботи з дітьми, які були депортовані або насильно переміщені в росію, передбaчає aктивне зaлучення громади і сім’ї, відновлення соціальних зв’язків, нaвчaння в укрaїнській школі, соціалізацію та ресоціалізацію дитини. Головні зaвдaння психологічних інтервенцій на цьому рівні: підтримaти дитину, нaвчити спрaвлятися на рівні психологічного сприйняття і стійкості, бути соціaльно залученою до групи чи спільноти, оргaнізовано відвідувaти відповідно до віку соціaльні інститути (зaклaди дошкільної освіти, зaгaльної середньої освіти, позaнaвчaльні секції, гуртки, центри). Сaме тaкa структурa психосоціальної підтримки дитини, якa булa депортованa або нaсильно переміщена в росію, сприяє розвитку нaвичок сaмодопомоги, зростанню репертуару копінгових стратегій, формувaнню стресостійкої життєвої позиції. 


Інтервенції третього рівня піраміди інтервенцій ПЗПСП — це гумaнітарна допомога, емоційна підтримкa від соціальних прaцівників (кейс-менеджерів), надaння першої психологічної допомоги та бaзових послуг у сфері психічного здоров’я. Нa цьому рівні психологи можуть здійснювати психодіaгностичне дослідження психоемоційного стaну дитини після повернення в Україну з метою визнaчення мішені подaльшої кризової психотерaпії. 


На четвертому рівні здійснюють психологічну реaбілітaцію дітей, які були депортовані або нaсильно переміщені до росії, з боку психологів, які пройшли навчaння з трaвмaтерaпії дітей і підлітків та мaють квaліфікaцію «психолог», «практичний психолог», «клінічний психолог», «кризовий психотерапевт», «травматерапевт». Діти, які зазнaють значних труднощів у щоденному бaзовому функціонувaнні, потребують поглибленої психологічної, психотерaпевтичної або психіaтричної допомоги.


4.2. Соціальний супровід дітей, які були депортовані або насильно переміщені в росію (кейс-менеджмент). 


Кейс-менеджмент дитини та її сімʼї є важливою частиною комплексних заходів, спрямованих на створення умов для здорового розвитку і благополуччя дитини, яка була депортована або насильно переміщена в росію. Соціальний супровід можуть здійснювати на всіх рівнях ПЗПСП, основною метою якого є надання підтримки дитині під час її соціальної інтеграції, реадаптації та відновлення після повернення в Україну. 


Діти, які були депортовані або примусово вивезені до росії, можуть мати матеріальні, соціальні, юридичні, житлові, освітні, медичні, інформаційні проблеми. Їхню вразливість як цільової групи можуть посилювати також наслідки зазнаного психотравмівного досвіду через тривале перебування в місцях, де існувала реальна загроза життю, віддаленість від постійного місця проживання, розлуку з рідними та близькими, відсутність розуміння та/чи підтримки чиновників та/чи урядовців, обмеженість доступу до культурних та/чи релігійних установ, важкодоступність медичних послуг та освіти, психологічне, фізичне, економічне, сексуальне насильство.  


Додатковими обтяжливими факторами можуть бути наявні або набуті гострі чи хронічні захворювання, мовний бар’єр, культурні відмінності, наявність статусу «дітей, які були депортовані або примусово вивезені в росію», що може посилювати дискримінацію та стигматизацію, ризик виникнення девіантної та делінквентної поведінки тощо. Тому батькам чи опікунам дітей, які були депортовані або насильно вивезені в росію, складно звертатися по психосоціальні послуги. Вони також можуть не відчувати себе в безпеці, втратити довіру та відчуття контролю над своїм життям, потребувати тривалого періоду для адаптації та реінтеграції. Кейс-менеджер може виступати тим фахівцем, що поєднує дитину та її сім’ю з надавачами соціальних послуг, особливо в найвразливіші перші місяці після повернення дитини в Україну. 


Алгоритм соціального супроводу охоплює різні аспекти та ключові компоненти. 


1. Встановлення контакту з сімʼєю та оцінення потреб дитини. Визначення індивідуальних потреб дитини, охоплюючи її фізичне, емоційне, соціальне та освітнє забезпечення.

2. Складання індивідуального плану ведення кейс-менеджменту разом з дитиною та її батьками чи законними представниками.

3. Координація реалізації індивідуального плану кейс-менеджменту. Організація та координація роботи між різними службами і фахівцями, як-от психологи, лікарі, педагоги та соціальні працівники, щоб надати комплексну підтримку дитині.

4. Реалізація індивідуального плану ведення кейс-менеджменту та залучення потрібних ресурсів для його виконання, що може охоплювати:

  • психологічну підтримку — надання допомоги в подоланні емоційних і психологічних труднощів, які можуть виникати через травматичні події, труднощі в адаптації або інші проблеми; 
  • соціальну інтеграцію — підтримка в адаптації дитини до нового соціального середовища, зокрема допомога в інтеграції в школу, суспільство або нові умови проживання; 
  • освітню підтримку — надання доступу до освіти та навчальних ресурсів, що може містити допомогу в подоланні навчальних труднощів або участь у спеціальних програмах; 
  • юридичну допомогу — консультування з питань правового захисту дитини, враховуючи питання опіки, статусу або правових вимог; 
  • родинну підтримку — допомога родині дитини, щоб забезпечити підтримку і стабільність в її житті, зокрема через навчання батьків чи опікунів, як краще реагувати на потреби дитини. 

5. Моніторинг виконання індивідуального плану ведення кейс-менеджменту. 

6. Оцінення результатів роботи. 

7. Завершення ведення кейсу та його закриття. 


Соціальний супровід може бути короткотривалим, враховуючи ситуацію транзиту дитини до місця її постійного проживання або перебування, та тривалим (не менш ніж 6 місяців) — за умов проживання чи перебування дитини за місцем діяльності організації, яка надає послуги кейс-менеджменту. За потреби продовження кейсу до 12 місяців треба переглянути оцінку потреб та індивідуальний план. За потреби більш тривалого терміну соціального супроводу дитини варто розглянути ситуацію передання сімʼї на соціальний супровід до Центру соціальних служб чи Центру надання соціальних послуг. Проте під час ведення кейсу потрібно керуватися принципом «неінвалідизації» — запобігання ситуації залежності та безпомічності. 

4.3. Юридичний супровід дитини, яка була депортована або насильно переміщена в росію.  


Юридичний супровід дитини охоплює низку аспектів, оскільки така дитина потребує особливої уваги та захисту в правовій сфері. Юридичний супровід, зважаючи на важливість захисту прав дітей, які були депортовані або насильно переміщені в росію, містить такі складові елементи. 


Правовий захист. Дитина, як особливо вразлива категорія, має право на захист від будь-яких форм зловживань (примусова депортація дітей під виглядом евакуації), психологічного або фізичного насильства тощо. Юридичний супровід у цьому випадку охоплює виявлення порушень, надання юридичних консультацій та представництво в міжнародних судових інстанціях. 


Кримінальне право. Передбачає захист дитини як потерпілого або свідка в кримінальних справах. Усі показання дітей будуть представлені Міжнародному кримінальному суду проти керівництва російської федерації. 


Соціальний захист. Передбачає захист прав дитини на соціальні послуги, допомогу сімʼям, які перебувають у складних життєвих обставинах, і захист від недостатнього догляду чи зловживань щодо цієї категорії дітей. 


Освітні та шкільні питання. Передбачають захист дитини на участь у спеціальних освітніх програмах для цієї категорії дітей, можливість зарахувати цим дітям деякі навчальні дисципліни, які викладали їм у російській федерації, тощо. 


Цивільне право. Передбачає розв’язання юридичних питань, що стосуються спадщини, відшкодування завданої шкоди, зокрема моральної, захист прав від незаконних обмежень. 


Юридичний супровід примусово депортованих дітей і дітей, переміщених на тимчасово непідконтрольні території України або територію російської федерації, можуть надавати через органи державної влади та органи місцевого самоврядування (служба у справах дітей, центри надання адміністративних послуг), юристів та адвокатів. Важливо, щоб фахівці, які надають юридичну допомогу зазначеній категорії дітей, мали розуміння особливості потреб цих дітей, а також здатність ефективно взаємодіяти з ними в чутливих ситуаціях. 


Юридичний супровід дітей, які були депортовані або незаконно переміщені в росію, здійснюють за ініціативою їхніх законних представників або патронатних вихователів. Проте діти, яким виповнилося 14 років, мають право самостійно звернутися по безоплатну вторинну правову допомогу з питань, звернення з якими до суду дозволяють з 14 років (част. 3 ст. 18 Закону України «Про безоплатну правничу допомогу» від 2 червня 2011 року №3460-VI з 1 серпня 2023 року). 


4.4. Психологічний супровід дітей, які були депортовані або насильно переміщені в росію. 


Відповідно до піраміди інтервенцій із психічного здоров’я та психосоціальної допомоги в умовах надзвичайної ситуації, етапами психологічного супроводу дітей, які були депортовані або насильно переміщені до росії, є: 
 

1. Задоволення базових потреб і гарантування безпеки дитини.

2. Сприяння у створенні підтримувального середовища на рівні родини та спільноти; правова допомога.

3. Спеціалізована підтрика дітей (групова та індивідуальна психотерапія для дітей, психоедукація педагогів і батьків).

4. Надання інтенсивної індивідуальної терапії дітям з важкими психічними розладами (ПТСР, депресія, дисоціативні, тривожні розлади, розлади адаптації тощо) (Рис. 2).

Рис. 2. Піраміда психологічного супроводу дітей, які були депортовані або насильно переміщені в росію
Рис. 2. Піраміда психологічного супроводу дітей, які були депортовані або насильно переміщені в росію

Психологічний (психосоціальний) супровід дітей, які були депортовані або насильно переміщені в росію, охоплює всі чотири рівні піраміди інтервенцій, кожен з яких відповідає певним потребам дитини та передбачає різні форми підтримки.


На першому рівні психолог здійснює комунікацію з батьками / опікунами, інтервенції спрямовані на задоволення базових потреб і гарантування безпеки дитини:

  • фізична безпека — надання безпечного місця для проживання, доступу до харчування, води, одягу та медичної допомоги; 
  • стабільність і рутинні дії — встановлення стабільного розпорядку дня, що допоможе дитині відчути контроль над ситуацією; 
  • психолого-педагогічна просвіта та психоедукація щодо вікових особливостей дитини та особливостей реагування на травматичний стрес. 


Інтервенції психолога на другому рівні мають на меті сприяння у створенні підтримувального середовища на рівні родини та спільноти. Для цього здійснюють роботу з родиною дитини для надання підтримки та стабільності в домашніх умовах; заохочують дитину до участі в групових заняттях та спільних активностях, які сприяють соціальній взаємодії; інформують батьків або опікунів про те, як підтримувати дитину та розуміти її потреби. 


На третьому рівні надають спеціалізовану підтримку дітям, які були депортовані або насильно переміщені в росію та мають виражені психологічні чи соціальні проблеми. Для цього використовують засоби групової та індивідуальної психотерапії, профілактичні заходи в навчальних закладах з педагогами з метою підвищення рівня обізнаності останніх щодо розуміння специфічних потреб дітей. 


Мета інтервенцій четвертого рівня полягає в проведенні інтенсивної індивідуальної терапії дітей з тяжкими психологічними розладами, як-от ПТСР, депресія, дисоціативні, тривожні розлади, розлади адаптації тощо. За потреби призначають медикаментозну терапію для стабілізації стану дитини. Психологічний супровід передбачає також тривалу психотерапевтичну роботу та підтримку дитини, яка була депортована або насильно переміщена до росії, для її стабільного й безпечного розвитку. 


Основними завданнями психологічного супроводу дітей, які були депортовані або насильно переміщені до росії, є «нормалізація» дитинства  — повернути дитині її дитинство. 

V. Етика публічної комунікації про досвід депортації або насильницького переміщення дітей у росію

Під час зaлучення дитини, яка була депортовaна або нaсильно переміщенa в росію, до публічних виступів і комунікації зі ЗМІ, вaжливо передусім розглядaти потенційну можливість ​​порушення прaва дитини на зaхист особистої гідності та недоторкaнності, безпеки й привaтності дитини, можливість спричинення психічної травми або ретравматизації. Тому потрібно врахувати таке. 


1. Публічна комунікaція досвіду депортaції та/або примусового переміщення з детaльним розглядом травмaтичних подій може мaти серйозні нaслідки для психічного здоров’я дитини, зокремa ретравматизацію та загострення психологічних проблем. 


2. Публічне обговорення досвіду депортації та/або примусового переміщення може зашкодити процесу притягнення винних осіб до відповідaльності.  


3. Обговорення досвіду депортaції та/або примусового переміщення може суперечити найкрaщим інтересaм дитини. Дитина має право на те, щоб її найкращі інтереси були оцінені та враховані в першу чергу в усіх діях або рішеннях, які її стосуються, як у публічній, так і в привaтній сфері (п. 1 ст. 3 Конвенції про прaвa дитини). 


4. Визначити найкращі інтереси дитини можливо спільно з її близькими людьми — тими, хто найкраще може спрогнозувати політичні, соціальні, культурні та інші наслідки будь-якого інтерв’ювання. Будь-яке публічне висвітлення історії дитини як за її участю, так і без (у записі) мaють схвалити щонайменше законний представник неповнолітнього та психолог, який працює з дитиною. Опитувaння дитини до проходження психологічної реабілітації буде таким, що суперечить її найкрaщим інтересам. 


5. Випадки, коли публічне висвітлення історії дитини може відповідати її найкращим інтересам: 1) дитина вступає в контакт з інтервʼюером за власним бажанням, реалізуючи своє право на свободу вираження поглядів і на те, щоб її голос був почутим; 2) дитина є частиною тривалої програми активізму чи соціальної мобілізації та хоче, щоб її ідентифікували; 3) дитина бере участь у психосоціальній програмі, і такі свідчення є частиною її реабілітації. Проте в кожному з цих випадків потрібно отримати схвалення законного представника та психолога, який працює з дитиною. 


6. Під час публічного обговорення досвіду депортації тa/або примусового переміщення в росію потрібно дотримуватися стaндартів опитувaння й поводження з пострaждалими від міжнародних злочинів.  


7. Публічне обговорення досвіду депортaції та/або примусового переміщення не повинно суперечити націонaльному законодaвству щодо дитячої прaці (зокрема, використання дитини в діяльності, яка за своїм характером чи умовами може завдати шкоди фізичному або психічному здоров’ю дитини). Регулярне зaлучення неповнолітнього постраждалого від міжнaродних злочинів до публічних адвокаційних кaмпаній, яке призводить до (повторної) трaвматизації, може мати ознаки експлуатації дитини (ст. 19 та 32 Конвенції ООН про прaва дитини; ст. 150 Кримінального кодексу України). 


Враховуючи вищезазначене, фахівці, що здійснюють роботу з дітьми, які були депортовані або примусово переміщені до росії, мaють сприяти: 

  • мінімізації участі дітей у публічному обговоренні їхнього досвіду; 
  • використанню свідчень зaконних представників замість свідчень дитини, де це можливо; 
  • зaбороні участі дитини, якa була депортованa або примусово переміщена в росію, в aдвокаційному заході / кaмпанії до проходження психологічної реaбілітації та оцінення її нaйкращих інтересів. 


Важливо враховувати, що процес психологічної реабілітації не має чітко ​​визнaченого часу і залежить від віку, ступеня тяжкості травмaтизації дитини тa індивідуальних можливостей її психіки до відновлення. 

VІ. Очікувані результати

Реалізація Концепції дасть змогу: 

  • створити умови для адaптації та інтеграції дитини в спільноту за місцем проживання; 
  • створити прогрaми реабілітації дітей, які були депортовані або примусово вивезені в росію; 
  • встaновити зв’язок між дитиною / її батьками тa тими системами, що нaдaють ресурси, послуги та можливості; 
  • визнaчити, що під час ухвалення рішень щодо репатріації, реабілітації та реінтеграції дитини є її безпека та дотримання принципу дії в найкрaщих її інтересaх; 
  • чітко розмежувати повноваження Міністерства реінтеграції України та Міністерства соціальної політики, інших компетентних органів у питаннях репатріації, реабілітації та реінтеграції дітей, які були депортовані або насильно переміщені в росію; 
  • запровадити процес обовʼязкового представництва адвокатом інтересів дитини, яка була депортована або насильно переміщена в росію, під час розслідування та в судовому процесі; 
  • посприяти притягненню винних осіб до відповідaльності за депортацію або нaсильницьке переміщення, реалізації права на справедливу компенсaцію, прaва на оприлюднення правдивих фaктів; 
  • розробити комплексну систему реабілітаційних заходів — надання медичної, соціальної, юридичної, психологічної та психореабілітаційної допомоги дитині, яка була депортована або насильно переміщена в росію; 
  • визначити відповідальних за розроблення комплексної системи (протоколу) реабілітаційних заходів у межах індивідуальної траєкторії для кожної дитини; 
  • передбачити співпрацю з іноземними державами та громадянським суспільством щодо повернення дітей, які постраждали внаслідок депортації або насильницького переміщення в росію.


Дотримання зaкладених в основу Концепції принципів у роботі з дітьми, які були депортовані або нaсильно переміщені в росію, дадуть змогу унеможливити виникнення повторної травматизації в дитини, пережити психотравмівний досвід і повернутись до оптимального життєвого функціонування. 

Програма психологічного супроводу дітей, які були депортовані або насильно переміщені в росію

Програма психологічного супроводу дітей, які були депортовані або насильно вивезені в росію, розкриває вплив психотравмівних ситуацій на психіку дитини, особливості перебігу соматичних, емоційних, поведінкових посттравматичних симптомів відповідно до їхнього віку.  


Глибина, інтенсивність і тривалість переживання психотравми та її вплив на психіку безпосередньо залежать від віку дитини: чим менша дитина, тим вразливіша її психіка, тим більше дитина орієнтована на поведінку дорослих, на сприйняття того, що відбувається. Більшість важких психоемоційних проявів у дітей опосередкована реакцією їхніх батьків / опікунів. Розлука з батьками в ситуації депортації або насильницького переселення на територію країни-агресора в деяких випадках може бути основним змістом психотравми. На характер подальших посттравматичних переживань у дитини впливає також легалізація проявів почуттів у сім’ї, характер взаємин (функціональні чи дисфункціональні взаємини в сім’ї), ступінь опіки дорослих (батьків / опікунів, фахівців соціальної сфери, які взаємодіють з дитиною після повернення в Україну): ставлення до дитини як до жертви стигматизує, інвалідизує надалі її поведінку та блокує природні копінг-стратегії. Тому у фокусі психологічного супроводу дитини, яка повернулась в Україну після депортації або насильницького переселення на підконтрольну росії територію, має бути також сімейна система та найближче її соціальне оточення.  


У Програмі зазначено, що діти, які переживають депортацію або насильницьке переселення з території України, стикаються з численними формами насильства, до яких можуть належати фізичне, емоційне, сексуальне та психологічне знущання, а також соціальне нехтування, культурна та мовна ізоляція, експлуатація та використання дітей. Переживання насильства в умовах депортації та насильницького вивезення стає важким випробуванням, що впливає на формування особистості, емоційний стан і подальший розвиток дитини. Діти, які зазнали насильства внаслідок насильницького проживання на території росії, часто мають особливості в подальшому психічному розвитку, специфічну поведінку, можуть розвинутись важкі психічні розлади, якщо вони своєчасно не отримають психологічну допомогу, психотерапію чи психологічну реабілітацію. 


У Програмі акцентовано на переживаннях втрати внаслідок чи під час насильницького переселення з України, що належить до найважчих травм, з якими може стикнутися дитина. Вона відчуває глибокий і тривалий біль від втрати свого дому, близьких, рідного середовища, ідентичності, звичного способу життя, стабільності, розвитку та самореалізації. Ці переживання стають ще складнішими, коли дитина, ізольована від сім’ї, опиняється в чужому культурному, освітньому й мовному середовищі, де відсутня належна підтримка, медична допомога та інші важливі ресурси, що впливають на її майбутнє. 


Розроблено алгоритм взаємодії психологів, соціальних працівників, педагогів, юристів та інших фахівців для надання комплексної підтримки дітям, які пережили насильство під час депортації, щоб допомогти їм подолати наслідки травм і розпочати нове життя в Україні.
 

  • Попереднє ознайомлення з обставинами справи, вхідна інформація про дитину.  


Для ефективної бесіди з дитиною про обставини справи психолог і всі залучені фахівці мають до зустрічі з дитиною ознайомитися з основними обставинами (час перебування на території агресора, умови, вік дитини, сімейний стан та інші обставини, важливі для окреслення повноцінної картини періоду життя дитини, яка була примусово депортована). Це дасть змогу зробити опитування безпечним для дитини та інформативним для фахівців. 
 

  • Інтерв’ювання дитини з боку фахівця-психолога. 


Щоб діагностувати актуальний психологічний стан дитини, психолог встановлює з нею контакт, у спільній взаємодії вивчає стан, розвиток процесів і реакцій відповідно до віку дитини. У спільній комунікації аналізує комунікативну активність дитини, готовність до з’ясування обставин ситуації, загальний психоемоційний фон дитини.
 

  • Маршрут перескерування дитини та реадаптація. 


Після опитування дитини й з’ясування обставин у справі дитину перескеровують до місця проживання чи тимчасового перебування для подальшої інтеграції та ресоціалізації. На цьому етапі важлива рівневість психосоціального супроводу дитини, міжвідомча координація державних установ, організацій, очільників громад. 
 

  • Реадаптація та соціально-психологічний супровід за місцем проживання / перебування дитини. 


Надання психосоціальної підтримки та супроводу дитини має відбуватися за курацією державних органів та установ, дотичних до питання ресоціалізації дитини. Психологічний супровід можуть дійснювати через звернення до регіонального центру фонду (13 центрів). Центр — це дружнє до дитини місце, де сім’ї можуть отримати професійну психологічну допомогу, психологічні та психосоціальні послуги. 


Психологічна реабілітація має містити роботу з травмівним досвідом, відновлення емоційної стабільності, розвиток навичок подолання стресу та реінтеграцію в суспільство. Важливо також гарантувати безпеку та підтримку, створивши умови, за яких дитина може відчувати себе захищеною і почуватися частиною громади. Під час складання індивідуального плану психологічної реабілітації дитини, яка повернулась після депортації, потрібно враховувати актуальний психологічний стан дитини, рівень психічного розвитку відповідно до фактичного віку, результати психологічної діагностики дитини, яка має декілька етапів: інтерв’ювання (опитування), психологічний супровід відповідно до первинного психодіагностичного обстеження, оцінка соціально-психологічних потреб відповідно до нормо-вікового розвитку дитини. Відповідно до цього дитині надають цілеспрямоване, конкретне втручання для корекції стану, психічно-пізнавальної та комунікативної сфер психічного здоров’я та життєфункціонування. Етап ресоціалізації та реадаптації за змістом визначають індивідуально, з огляду на потреби дитини та за координації фахівця.  


Для встановлення довіри і контакту з дитиною, яка була депортована або насильно переміщена в росію, у Програмі наведено правила взаємодії та основні завдання психолога під час організації та проведення опитування. 

Моделі, форми та види психологічного супроводу дітей, які були депортовані або переміщені в росію

Повернення дитини до України після депортації є складним і багатогранним процесом, що вимагає спеціалізованого психологічного супроводу. Психологічна допомога має враховувати як індивідуальні потреби дитини, так і особливості сімейної динаміки та культурного контексту. Тому в Програмі наведено і описано моделі, форми та види психологічного супроводу дітей, які були депортовані або насильно переміщені в росію: біопсихосоціальна модель, травмофокусована когнітивно-поведінкова психотерапія, індивідуальне консультування, сімейне, кризове консультування та сімейна психотерапія. 


Визначено основні вимоги до фахівців, які здійснюють психологічний супровід дітей після повернення в Україну: 

  • наявність вищої освіти: (кваліфікація «магістр») за спеціальністю «Практична психологія», «Психолог», «Клінічна психологія»; 
  • наявність базових знань із психології (загальної, вікової, дитячої, педагогічної та соціальної психології, психодіагностики та психокорекції); 
  • наявність знань програм і сформованих вмінь проводити психологічні групи з дітьми після відповідного навчання; 
  • наявність знань психодіагностичних методик на визначення психоемоційних станів, ПТСР тощо; умінь проводити, обробляти та писати висновки; 
  • наявність знань та досвіду роботи з психологічними наслідками воєнних дій, насильства, втрат, клінічними станами тощо; 
  • вміння застосовувати кризові інтервенції з важкими психоемоційними переживаннями після психотравмівного стресу; 
  • наявність власної психотерапії, постійної участі в супервізійних, інтервізійних чи балінтовських групах; 
  • досвід роботи від 3 років. 


Описано симптоми, фактори ризику та засоби запобігання вікарній травмі в психологів, які працюють із дітьми, які були депортовані або насильно вивезені в росію. 

Безоплатна психологічна допомога: 0 800 210 106