Благодійний фонд «Голоси дітей» у партнерстві з Національним університетом «Києво-Могилянська академія» за підтримки Всесвітнього фонду для дітей організував навчання з корекційно-розвиткової програми «Безпечний простір» для формування стійкості до стресу в дітей дошкільного віку й школярів. Навчання відбулось у межах проєкту «Розбудова Програми психосоціальної підтримки дітей та батьків, що постраждали внаслідок війни в Україні».
Обсяг навчання складає 96 академічних годин (32 години семінарів, 28 годин супервізії, 28 годин практики та 8 годин самостійної роботи – 3,2 ЄКТС), формат: онлайн.
Програма семінару
Модуль 1. Стрес, реакції на стрес. Травма та її ознаки:
- що таке травма;
- нейробіологія травми;
- реакції на травму в дитини та дорослого;
- посттравматичний стресовий розлад і його ознаки.
Модуль 2. Первинна психологічна допомога та кризове консультування:
- рекомендації міжнародних агенцій (ЮНІСЕФ, ВООЗ) з побудови програм психосоціального супроводу під час гуманітарної кризи;
- принципи первинної психологічної допомоги.
Модуль 3. Методики скринінгу дистресу та негативних наслідків травми:
- огляд наявних методів діагностики дистресу в дітей і дорослих;
- опитувальник Ахенбаха (child behavior checklist);
- батьківська анкета для оцінки травматичних переживань дитини;
- дитячий опитувальник психосоціального дистресу (Child psychosocial Distress Screener);
- якісні методи оцінки: проєктивні тести, напів структуровані інтерв’ю, фокус групи.
Модуль 4. Вторинна профілактика стресу: програма розвитку навичок психологічного відновлення:
- принципи та завдання вторинної профілактики стресу в дітей різних вікових груп;
- складові модулі вторинної профілактики стресу в дітей різних вікових груп;
- переваги й недоліки групової та індивідуальної роботи;
- імплементація вторинної профілактики стресу в роботу шкільного психолога;
- психологічна робота з вчителями та батьками.
Модуль 5. Початок роботи та побудова підтримувальних взаємин:
- види близькості (attachment) у дитини та їх порушення внаслідок травми;
- встановлення контакту та орієнтація на потреби дитини;
- розвиток навичок активного слухання.
Модуль 6. Збір інформації про потреби дитини та визначення пріоритетів:
- визначення поточних потреб і турбот дитини;
- встановлення пріоритетів для адресної психологічної допомоги;
- укладання плану дій;
Модуль 7. Розвиток навичок розв’язання проблемних ситуацій:
- 4-крокова модель розв’язання проблеми;
- аналіз ситуацій з практики.
Модуль 8. Посилення ролі позитивних активностей:
- трикутник «думки – почуття – дії»;
- визначення та планування позитивних активностей;
- складання розкладу позитивних активностей;
- щоденник радості й подяки;
- техніки релаксації в роботі з дітьми та підлітками.